Gebedsbrief februari: Soedan, een complexe situatie

Soedan is een van de meest complexe landen in Afrika, vooral bekend vanwege de crisis in Darfur en de burgeroorlog die leidde tot de onafhankelijkheid van Zuid-Soedan. De twee miljoen christenen vormen een minderheid en zijn doelwit van extreme vervolging door zowel de gemeenschap als familie. Mishandeling, aanvallen op kerken, gevangenschap en moord komen voor. Afvalligheid van de islam is niet meer strafbaar, maar toch werden hiervoor in 2022 nog christenen voor de rechter gedaagd.
Soedan is overwegend islamitisch en christenen worden al decennialang systematisch vervolgd. President Omar al-Bashir liet zich inspireren door de Moslimbroederschap, ten koste van andere religieuze groeperingen in het land. Hij liet de religieuze politie en islamitische milities hun gang gaan tegen christenen. In 2019 werd de dictator verdreven en dit zou de weg vrij maken naar democratische verkiezingen. Dit proces werd echter onderbroken toen het leger een staatsgreep pleegde.
In 2022 gaf de militaire leiding aan dat zij opnieuw de weg in zouden slaan van verkiezingen, met meer vrijheid voor christenen. Die hoop is weggevaagd door verschillende arrestaties van christenen en het sluiten van kerken. Dagelijkse druk op en geweld tegen christenen is het hevigst in de regio’s Darfur, het Nuba-gebergte en de Blauwe Nijl. Vrouwen zijn kwetsbaar voor verkrachting, huiselijk geweld en gedwongen huwelijken. Christelijke mannen hebben te maken met intimidatie en geweld op hun werk.
• Bid om moed, volharding en vrijmoedigheid voor christenen in Soedan.
• Bid om een zegen voor kerkleiders die het aandurven om gemeentes te leiden.
• Bid dat Gods ingrijpt in het proces om tot een nieuwe regering te komen.
Bron: Open Doors
Marcel Ticheler, Raad van Kerken Nijverdal/Hellendoorn