Dodenherdenking 4 mei 2024.
KVA bijeenkomsten
Pinksteren 2024

Bijeenkomsten Dodenherdenking 4 mei 2024.

Zaterdag 4 mei 2024 worden de jaarlijkse herdenkingsbijeenkomsten gehouden voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, zij die vielen in het voormalig Ned. Indië en tijdens conflicten en vredesmissies nadien.
De bijeenkomsten worden georganiseerd door de plaatselijke Raad van Kerken Nijverdal – Hellendoorn. Zij worden gehouden in de Protestantse Kerk aan de Dorpsstraat te Hellendoorn en in de Vrije Evangelische Kerk aan de Grotestraat te Nijverdal.

Jaarthema:
Ieder jaar kiest het Nationaal Comité 4 en 5 mei een thema dat inspireert om herdenken en
vieren aan elkaar te verbinden.
Dit jaar is gekozen voor ”Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid”. Met dat thema vraagt het Nationaal Comité in het jaar dat de lustrumviering van 80 jaar vrijheid van start gaat, aandacht voor de littekens die de Tweede Wereldoorlog achterliet en nog steeds zichtbaar zijn. Heel direct in families die dierbaren hebben verloren die zijn vermoord tijdens de Holocaust of zijn omgekomen door oorlogsgeweld.

Herdenkingsbijeenkomst Protestantse Kerk te Hellendoorn:
Voorganger dit jaar is ds. Lennart Aangeenbrug van de Protestantse Gemeente te Hellendoorn.
De muzikale begeleiding wordt verzorgd door leden van de Hellendoornse Harmonie. Verder zal een gelegenheidskoor haar medewerking verlenen. De lezing in de dienst wordt verzorgd door Dinie Daggert. Aanvang bijeenkomst: 18.30 uur. Einde bijeenkomst: ± 19.05 uur.

Herdenkingsbijeenkomst Vrije Evangelische Kerk te Nijverdal:
Voorganger dit jaar is ds. Wolter Broekema.
Aanvang bijeenkomst: 18.30 uur. Einde bijeenkomst: ± 19.05 uur.

Informatie Stille Tocht:
Het vertrekpunt van de Stille Tocht uit Hellendoorn is de Protestantse Kerk. Daar vertrekt de stoet om 19.20 uur. De route vanuit Hellendoorn gaat ook langs het Indië monument, waar een krans wordt gelegd. De stoet vervolgt haar weg richting het Monument voor Gevallenen. In Nijverdal is het vertrekpunt de parkeerplaats bij de Evenementenweide aan de Meester Ponsteenlaan. Daar vertrekt de stoet om 19.35 uur richting het Monument voor Gevallenen.
Bij het monument wordt het programma van de gemeente Hellendoorn gevolgd. Het begint met een welkom en toespraak van de burgemeester. Na twee minuten stilte en het spelen van ons volkslied, worden bij het monument, namens diverse organisaties, kransen gelegd. De kranslegging wordt afgesloten met een openbaar defilé.

Ook in Haarle is er een Herdenkingsbijeenkomst:
Om 19.00u is er in de kerk een gebedsviering, m.m.v. het dames- en herenkoor, 4/5 mei comité en scouting Albaldah. Hierna in optocht met omfloerste trom naar het monument naast het kerkplein.
Bij het monument volgt nog een korte plechtigheid (inclusief 2 minuten stilte)

De Raad van Kerken hoopt dat velen uit onze gemeente de bijeenkomsten gaan bijwonen.
Op ouders wordt een beroep gedaan om ook de kinderen bij de herdenking te betrekken.

Op vrijdag 17 mei houden we weer een kampvuuravond. Zoals gebruikelijk starten we om 19.30. Adres, Noordelijke Hoofddijk 11 in Nijverdal. Tenzij we uitwijken ivm slecht weer. Dan melden we dat via de appgroep.
Wil je lid worden van de appgroep stuur dan even een berichtje naar 0647963756, dan voeg ik je toe.
We zijn blij om te merken dat er meer nieuwe mannen aansluiten. Neem gerust iemand mee.

De data voor 2024 zijn.

2 februari
8 maart
21 juni
30 augustus
4 oktober
8 november
13 december

Hartelijke groet,

de KVA mannen.

Pinksterviering in het Openluchttheater

Op zondag 19 mei, eerste Pinksterdag wordt er een

feestelijke Pinksterviering

georganiseerd door gezamenlijke  kerken van Nijverdal en Hellendoorn in het Openluchttheater aan de Duivecatelaan in Nijverdal, aanvang 19.00 uur.

medewerking verlenen:
- Ds. Lennart Aangeenbrug uit Hellendoorn
- Gospelkoor Shine

Het thema is “Grensverleggend”

Bij minder goed weer wordt de dienst verplaatst naar ‘n Oalen Griezen aan de Dorpsstraat in Hellendoorn.

Pinksterdienstcommissie Raad van Kerken.