Gebedsbrief augustus 2023

Algerije, kerksluitingen groeien

In Algerije is het overgrote deel van de bevolking islamitisch. Bekering tot het christendom wordt gezien als verraad. De druk op christenen nam afgelopen jaar enorm toe. Kerken werden gesloten, christenen om vage redenen veroordeeld. De regering probeert zo het kerkelijk leven structureel te ondermijnen. Islamitische wetten worden gebruikt om de invloed van het christendom te beperken.

Zowel in het openbaar als in hun thuissituatie hebben christenen te maken met een samenleving die vijandig tegenover hun geloof staat. De meeste gelovigen zijn bekeerlingen vanuit de islam. Als hun geloof ontdekt wordt, lopen ze risico op slaag, bedreigingen, huisarrest, gedwongen huwelijken c.q. echtscheidingen, gedwongen bekering tot de islam. Vrouwen zijn daarin extra kwetsbaar door de lage status die zij hebben.

Christenen hebben in toenemende mate te maken met druk van overheidsfunctionarissen om hun geloof af te zweren. Diverse Europarlementariërs hebben de EU opgeroepen protest aan te tekenen tegen de verslechterende godsdienstvrijheid. Daarnaast roepen zij op de regering van Algerije om godslastering en bekering in hun land uit het strafrecht te halen. In de afgelopen zes jaar sloot meer dan 80 procent van de protestantse kerken hun deuren op bevel van de overheid.

• Bid voor kerkleiders in de provincie Tizi Ouzou waar veel christenen wonen. De gouverneur wil hun kerken sluiten

• Begin februari moest opnieuw een protestantse kerk in Taourirt Mokrane. Het is de 39e van de in totaal 47 kerken. De lokale kerkleiders en verhuurder zijn door de politie verhoord.

Bron: Open Doors

.