Gebedsbrief november: immens lijden in Israël en Gaza

Te midden van de vijandelijkheden tussen Hamas en Israël hebben kerkleiders uit de orthodoxe en anglicaanse kerk in Israël en de Palestijnse gebieden opgeroepen tot bidden en vasten voor verzoening en gerechtigheid en als steun voor allen die lijden onder de recente dramatische gebeurtenissen.

Hoewel Israël de inwoners in het noorden van de Gazastrook had gemaand naar het zuiden te evacueren zochten Palestijnse christenen onderdak in de kerkgebouwen in de stad,. Het grootste deel van de ruim duizend christenen in Gaza vond tijdelijk onderdak in een van de gebouwen van de katholieke en Grieks-orthodoxe kerk.

Op het moment van dit schrijven (half oktober) was niet te zeggen hoe de situatie zich verder zou ontwikkelen, maar gezien het enorme verlies aan mensenlevens, het lijden van hen die familieleden, geliefden missen, de angst, de onzekerheid over mogelijke escalatie, deze keer de vraag om komende maand te bidden voor een einde aan de vijandelijkheden en voor alle slachtoffers aan beide kanten.

• Bid voor vrede en herstel van menselijke waardigheid. Dat gerechtigheid zal worden gewaarborgd en gijzelaars in de Gazastrook vrijgelaten worden.

• Bid voor onze broeders en zusters in de Gazastrook, op de Westelijke Jordaanoever en in Israël. Voor alle burgers van Israël en de Palestijnse gebieden die dierbaren verloren, gewond raakten of bezittingen verloren.

Bron: Open Doors

Marcel Ticheler,